Mandala |
Mandala Tworzenie mandali jest nie tylko formą terapii, to także jedna z technik supernauczania. Nie wymaga wielu pomocy. Mogą to być do wyboru: kredki, flamastry, plastelina, farby i oczywiście kartka. Wielka Encyklopedia PWN [2003] podaje: Mandala przybiera bardzo różnorodne formy: rysunków, rzeźb, a nawet układów tanecznych (okrągłe wzory w figurach tanecznych występują w klasztorach Derwiszy). Podstawowy wzór mandali - koło z zaznaczonym centralnym punktem możemy odnaleźć również w naturze, szczególnie w dziedzinie biologii, geologii, chemii i astronomii. Na naszej planecie wszystkie istoty żyjące zbudowane są z komórek, które z kolei posiadają jądra - a więc są man-dalami. Kryształki lodu, skały, góry i wiele innych złożone są z atomów - każdy atom to mandala. Kwiaty, pajęcze sieci, słoje drzew - we wszystkim tym możemy dopatrzyć się charakterystycznej formy mandali. Praca z mandalą wywiera bardzo korzystny wpływ na kształcenie uczniów już od pierwszego etapu nauczania. Pobudza i rozwija twórcze myślenie, które jest podstawą kreatywnej edukacji. Powiązanie mandali z planem nauczania przynosi doskonałe efekty, zwłaszcza w aspekcie teorii inteligencji emocjonalnej. Jak wykorzystać mandalę? Większość osób stosujących technikę mandali, jest zachwycona i jednocześnie zaskoczona rezultatami. Zaleca się pracę z mandalą w podczas wszelkiego typu zajęć - jako wstępny etap wyciszający i poprawiający koncentrację. Rysowanie mandali to dobra okazja do poznania warsztatu plastycznego, kształcenia zdolności manualnych i techniki rysunku, ćwiczy motorykę dłoni najmłodszych uczniów, uczy jak dobierać kolory, kształty, typ kreski, pozwala na wypracowanie własnego stylu. Reguła I: maluj taki obrazek zawsze w określonym kierunku. Albo zaczynasz od środka koła i ruchem spiralnym poruszasz pędzelek lub kredkę w stronę okręgu koła, albo rozpoczynasz malowanie na okręgu koła i ruchem spiralnym zmierzasz do środka koła. Regułą II: Maluj tylko takimi kolorami, które najlepiej lubisz. Podczas malowania od środka do okręgu obrazu bądź odwrotnie uczymy się zupełnie podświadomie spostrzegać samego siebie, kształtować swoje przeżycia i doświadczenia, nadając im określony kierunek. Odkrywamy, że centrum obrazu nie może istnieć bez otaczającej go przestrzeni. W ten sposób zaczynamy intuicyjnie spostrzegać, że nie jesteśmy „pępkiem świata”, a do swojego istnienia potrzebujemy zewnętrznej względem niego rzeczywistości, przede wszystkim zaś drugiego człowieka. Zachęcam wszystkich wychowanków do malowania mandali. Kiedy wrócicie do Bursy, pochwalicie się swoimi pracami. Przygotujemy wystawę wszystkich prac. Wzory do wykorzystania i malowania:
|